Tekrar selam sevgili okurlar,
Bu aralar tarzımdan bayağı bir koptum ama olsun, maksadım
size birçok konuda yardımcı olabilmek. Bu ve sonraki yazılarımda genellikle klasik
oyun yazılarına yöneleceğim. Ve ikinci klasik oyunum olarak da ELİTE’i seçtim.
Elite, benim çocukluğumda Commodore 64’ümdeki bir oyundu. Yaklaşık 5-6 yaşımda
oynardım. Hakkındaki herşeyi unuttuğumu zannediyordum, ta ki birkaç gün öncesine
kadar. Önce bu oyunu yazmama etki eden olayı bir kısaca anlatmak istiyorum.
Elite, C64 zamanında babamın da çok severek oynadığı bir
oyundu(ki benim babamın yapacağı en son şey bile değildir oyun oynamak!!!).
Geçenlerde onun sözü açıldı ve ikimiz de oyunu ne kadar özlediğimizi farkettik. Ve
hemen beraber internetten oyun hakkında bilgi almaya çalıştık. Ama nafile. Elite
artık unutulmaya yüz tutmuş gibiydi. İçimi pis bir duygu kapladı. Öfke mi
desem,uyuzluk mu desem, hangi tabiri kullanacağımı bilmiyorum. Bu oyun unutulamazdı.
Bu kadar muhteşem bir oyun. Hemen bulabildiğim bilgileri buldum ve geniş bir
araştırma sonucu yeterli bilgiye ulaştım. Ben Elite’a internetten ulaşamadım. Ama
siz Türk okurlar, artık Elite elinizin altında olacak.
Şimdi oyunun tarihçesini anlatayım size. Bu oyunun hikayesi
1982’de iki Cambridge öğrencisi olan David Braben ve Ian belle tarafından yazıldı.
Ve 1984 kasımında Acornsoft tarafından bu hikaye, hayata getirildi. Ve insanlar,
80’li yıllarda bilgisayar oyunlarında köklü bir değişimin başlangıcına tanık
oldular.
Elite, C64’de bile olsa 3 boyutu ilk defa evlerimize taşıdı.
Senelerce dünyanın en iyi oyunları arasında yer aldı. İspat mı istiyorsunuz? İyi,
gidin bir arşivleri kurcalayın. Time Dergisi’nin 1988 Aralık’ı sayısına bakın.
Aynen şu yazıyor.”Gelmiş geçmiş en iyi oyun”. Pek de haksız sayılmazlar.
Oyunun hala dünya çapında çok sayıda fanatikleri var.
USENET’te Frontier ve First Encounter adı altında bu oyun hala tartışılmakta. Bu
oyunun 80’lerden beri bu kadar tutulması, onu gelmiş geçmiş en iyi oyunların
arasına koymaya yetiyor da artıyor bile.
Tarihçeyi geride bıraktık. Şimdi de oyunu bir tanıtalım:
Oyuna 100 kredi ve Bir Cobra MKIII korsan uçağı ile
başlıyorsunuz. Amacınız, galakside para kazanarak hayatta kalabilmek. Para
kazanabilmek için de alışveriş, korsanlık, vb. Birçok yola başvurabiliyorsunuz.
Uyuşturucu bile satmak mümkün. Oyun bu kadar geniş düşünülmüş, taa 80’li
yıllarda. Ama işin ilginç tarafı bütün bu bilgileri, 8 galaksiyi ve yüzlerce
gezegeni sadece ama sadece 22K’ya sığdırmışlar. Şu an suratlarınızın ifadesini
düşünebiliyorum. Evet yanlış okumadınız 22K. Nasıl mı? David Braben bunu kendi
ağzından anlatmış. Yazımın ilerleyen safhalarında bunu size anlatacağım.
Gelelim ELİTE oyununun kimin fikri olduğuna. David Braben’in
mi, yoksa Ian Bell’in mi? Onlara göre oyunun kimin fikri olduğu tam belli değil.
Oyunun hikayesini Ian Bell yazarken, oyunun yapımını ve benzeri işleri David Brabens
üstlenmiş. Oyunun içinde her ikisinin de hayalgücünün imzası var. İlerleyen
zamanlarda nedendir bilinmez Cambridge’li iki iyi dostun araları açıldı ve yolları
ayrıldı. Şimdi Elite’in içinde sadece David Brabens var. Neden mi ayrıldılar.
Durun anlatayım. Oyun büyük sükse yaratmıştı ki 1985’te Elite’in 2. bölümü
için kollar sıvandı. Yalnız proje öyle bir konuma gelmişti ki, her iki taraf da zıt
düşünceler içinde idi. Fikir zıtlığı olunca, doğal olarak ayrılıklar başladı.
Ian, fikirleri ile normal elite’in çok dışına çıkmıştı ve oyuna kendini
yansıtan şeyler koymak istiyordu. Tabii ki bu da oyunun orijinalliğini bozacağından
Ian kendi yoluna gitti. Ve sadece David Brabens kaldı geride.
i want an affair
click love affairs with married men